Når du skal annonsere på Google er det hovedsakelig 2 ting du betaler for. Det første er kostnaden for arbeidet med annonsene og kampanjene dine. Kostnaden vil her variere, men ikke budsjetter mindre enn 3000 kroner i måneden for dette. Våre priser for Google Ads finner du på disse sidene. Du kan også trenge hjelp med de mer avanserte verktøyene som Google Shopping og Remarketing. Google Adwords skiftet i 2018 navn til Google Ads.

Det ande du betaler for er prisen Google tar for trafikken til nettside din. Du betaler her normal per klikk eller besøkende til nettsiden din etter gjeldene markedspris i annonseauksjonen. Eksempel kan være 4 kroner per klikk eller besøkende til nettsiden din. Det er normalt å sette et budsjett per måned. Feks 5000 kroner per måned.

Eksempel 1: Et lokalt bilverksted betaler et byrå 3000 i måneden for arbeidet med kampanjen og har satt et tak på 5000 kroner per måned til innkjøp av trafikk til siden sin. For dette fikk de 800 relevante besøkende til siden sin og av disse fikk de ca 40 bestillinger i måneden som for verkstedet tilsvarer bestillinger og omsetning for 240.000.

Eksempel 2: En større nettbutikk har besluttet å ansette en egen digital markedsfører som skal jobbe 10-20% med Google Ads. Den ansatte koster selskapet ca 660.000 i året inkludert kursing og faglig oppdateringer. Nettbutikken kjøper inn trafikk fra Google for ca 70.000 i måneden og gir en lønnsom avkastning for virksomheten.

Hvilke andre faktorer påvirker prisen?

Videre er det 3 faktorer som påvirker prisen du betaler.

1. Om selskapet skal gjøre alt selv eller få hjelp til å sette opp og drifte annonseringen gjennom et byrå.
2. Hvilket byrå du eventuelt velger å samarbeide med.
3. Kvaliteten på arbeidet som utføres.

I tillegg er det verdt å nevne at ulike bransjer og konkurransesituasjoner potensielt kan sette individuelle begrensninger og gi varierende kostnadsbilder mellom for eksempel deg og dine konkurrenter. De beste annonsekampanjene betaler eksempelvis kun ned til en tiende del av de dårligste for akkurat det samme klikket til nettsiden din. Og dette er bare en av flere mulige optimaliseringmuligheter et seriøst byrå kan hjelpe din bedrift med. Kvaliteten på arbeidet kan derfor ha en direkte effekt på både den totale prisen du betaler og på priseffekten, altså hva du får tilbake for pengen du investerer.

Google’s algoritmer gjør at de beste annonsekampanjene på Google kan betale en tiende del av de dårligste.

Derfor er det viktig å gjøre en grundig gjennomgang når du skal vurdere om du skal engasjere et byrå eller gjøre alt inhouse. Har selskapet tid og anledning til å sette av humanresurser til opplæring, eventuelt kursing, oppsett, prøving/feiling, oppdateringer og vedlikehold? Og har selskapet og deres ansatte kompetanse og interesse av å gjøre dette arbeidet alene?

Hvis du med sikkerhet kan svarer ja på alle spørsmålene kan du vurdere insourcing, hvis ikke bør du seriøst vurdere at et byrå skal gjøre jobben for deg. Det er ingen ting i veien for at et selskap velger å insource dette arbeidet så lenge man har tid, lyst, interesse og kunnskap til å lære, sette opp, videreutvikle og optimalisere selv. Det er imidlertid ingen quick fix å sløyfe byrået for å spare noen tusenlapper i måneden. Denne kostnaden får man fort flerfoldig tilbake i form av dyrere klikk, dårligere kampanjer, økte humankostnader og ikke minst enda en tidstyv – noe som etter vår mening er bortkastede penger kontra å samarbeide med et seriøst byrå.

Hva kjennetegner et seriøst byrå?

Men hva kjennetegner egentlig et seriøst byrå og hvordan kan man finne ut av om et byrå er seriøst eller ikke? Det første du skal lete etter er Google Partner merket. Seriøse byråer er sertifisert direkte av Google. Digea er sertifisert Google Partner og opprettholder strenge krav til blant annet omsetning, avtaler, kundeservice, ansatte og produktkunnskap. Seriøse byråer har videre dedikerte ansatte som jobber systematisk med kampanjen din og du vil ikke følges opp av salgspersonell, men sertifiserte markedsførere med spesialkompetanse på Google Ads.

Trenger du et tilbud kan du lese mer om våre Google Ads tjenester her, benytte kontaktskjemaet på siden. Foruten å være sertifierst Google Partner, jobber vi i Digea systematisk etter ipBEST modellen – les mer om ipBEST her. Har du spørsmål kan du finne vår kontaktinformasjon her eller benytt chat tjenesten nederst til høyre på siden.